Hopp til hovedinnhold
Tunnel E4 Förbifart Stockholm
Anlegg

E4 Förbifart Stockholm ser ljuset i tunneln

20 kilometer tunnel

AF Gruppen bygger en del av E4 Förbifart Stockholm åt Trafikverket. AF:s projekt omfattar cirka sju kilometer motorväg i en tunnel med två parallella rör, plus sex kilometer ramptunnlar – totalt cirka 20 kilometer tunnel.

Vid årsskiftet 2022/2023 återstod 360 meter tunnel söderut och 110 meter norrut att anlägga. De sista metrarna, främst norrut, är dock krävande att genomföra på grund av en svaghetszon under Lambardfjärden, förklarar projektingenjör Tommy Bjerkhaug på AF Anläggning.

Tunnelbygget pågår till tidig höst 2023. Parallellt är det full produktion på övriga delar av projektet. Det handlar om grundarbeten och betongarbeten. Avloppsrör, avlopp och rör för dragning av el- och fiberkablar ska in, förutom stora mängder stenkross och grus. Utmaningen nu är att samordna alla för att undvika konflikter.

– Det är en stor logistikverksamhet, och det är mycket arbete. Vi har jobb här fram till mars 2026, säger Tommy Bjerkhaug.

Pumpstation i tunnel

10 000 gatuavlopp

Trafikverket, som är byggherre, ställer krav på utförandet som i vissa fall skiljer sig från vad våra kollegor på AF Anläggning i Norge är vana vid. Ett exempel är upphängningarna för de elektroniska skyltarna i tunnlarna. I Norge hängs skyltarna i bultar som skruvas fast i tunneltaket. I Sverige ska skyltarna fästas i betongkonstruktioner i taket. För att gjuta skyltfästet krävs ställningar, formar, armering och inte minst rejäl förankring till berget ovanför.

En annan skillnad gäller brandskydd. I Norge läggs en tryckvattenledning genom tunneln så att vattnet finns redo i tunneln vid brand. I Sverige byggs sprinklersystem för att släcka en eventuell brand. Sprinklersystemet kräver en stor tankstation och ett omfattande system för att dränera vattnet om systemet utlöses.

– Vi installerar gatuavlopp varannan meter i hela tunneln. Totalt kommer vi upp i cirka 10 000 gatuavlopp som ska leda bort eventuellt släckvatten och annat vatten i tunneln, säger Bjerkhaug.

Skyltupphängning i tunnel

Massahantering

Tunnelsystemet är så stort att vägvisningsskyltar har satts upp under anläggningsfasen. Ett enormt jobb har gjorts med att bygga tunneln. Som mest producerades tusen meter tunnel på en månad. Totalt ska två miljoner kubikmeter berg tas bort. Att hantera massorna är en stor del av jobbet.

Från krossverken på AF:s två byggarbetsplatser skickas massorna med transportband till en kajanläggning. Där lastas massorna på båt. Denna lösning har sparat tusentals lastbilslass på väg. Nu i början av 2023 kommer mycket av den uttagna massan att användas för vägbyggen inne i tunneln.

Ett antal underleverantörer är involverade i projektet, bland annat flera bolag i AF Gruppen. I en av ramptunnlarna arbetar Kanonaden med grundarbeten. Stenseth & RS har personal som bistår med betongarbeten och AF Prefab Mälardalen kommer att leverera väggelement. Sökhundar från AF Decom har sökt efter sprängämnen i tunneln.

Lärling Pavol Uherek

Trivs under jorden

På turen genom tunneln passerar vi en punkt där tunnelprofilen är närmare 200 kvadratmeter. Tunnelns djupaste punkt ligger 80 meter under havsytan. Vid en korsning är ett arbetslag i färd med att byta ut en trasig bult i tunnelväggen.

– Vid besiktning upptäcktes en söndrig bult här. Den måste sättas upp igen, förklarar Pavol Uherek medan kollegorna Hilmar Rønning och Bjørn Yngve Bjørneseth sätter upp borriggen.

19-åriga Pavol är lärling inom gruv- och bergbrytningsbranschen och trivs väldigt bra på anläggningen.

– Det är helt suveränt att jobba under jord, ler han.

– Jag visste inte vilken riktning jag skulle välja, men när jag fick inblick i berg och stenbrott så var det genast det som gällde. Det är ett varierat arbete och arbetsmiljön är väldigt bra, tycker Pavol.

21 kilometer motorväg

AF Gruppen startade arbetet på Lovö väster om Stockholm 31 augusti 2020 och sköt första salvan redan tre veckor senare, medan coronapandemin var som allvarligast. Projektledningen fick förhålla sig till strikta reserestriktioner som drabbade hundratals arbetare som pendlade mellan Norge och anläggningen.

Projektet är en del av Förbifart Stockholm, ett av Sveriges största infrastrukturprojekt. Motorvägen blir en ny del av E4:an som ska binda samman Stockholms norra, västra och södra delar. Av vägens längd på 21 kilometer ska drygt 18 kilometer gå genom en tunnel, vilket gör den till en av världens längsta och hela vägsystemet ska stå klart 2030.